מאת: סקיפר יער ארז
על הספינה שלוש אפשרויות עיקריות להרעלת גז
- גז בישול
- עשן שריפה
- חד-תחמוצת-הפחמן (CO)
במאמר זה אשים דגש על גז הבישול אולם בהחלט אגע בקצה המזלג ואתריע גם בפני סכנת הרעלה באחרים.
תשומת לב מיוחד בעונה זו לגז הבישול
ככל שהימים והלילות מתקררים, זה הזמן שבו רבים מאיתנו ישתמשו בתנורים ובכיריים הגז שבספינה כדי להכין שתייה חמה ולבשל ארוחות חמות, (בספינות מסויימות יש גם תנורי גז לחימום הקבינה).
לכן זה הזמן בשנה לחשוב על בטיחות גז הבישול בספינה ועל מצבה של כל מערכת הגז שיש בספינה וכיצד ובמה יש להצטייד כדי להימנע מסכנה ומאבדן חיים.
על סיפון סירות נמצאים בדרך כלל מיכלי גז בישול רזרביים, יש לזכור כי מיכלים אלה חייבים להיות ממולאים רק על ידי ספק גז מורשה.
דעו איזה מערכת גז בישול יש לכם
גפ"מ = (גז פחממני מעובה) הוא גז הבישול הוא דליק וחסר ריח ולכן מטעמי בטיחות בטרם השיווק לצרכנים מוסיפים לו ריכוז נמוך של אתי-מרקפטאן – חומר בעל ריח חזק ואופייני, המאפשר לבני אדם לזהות דליפת גז.
הגפ"מ המסחרי מגיע בשני הרכבים עיקריים:
בוטאן – הוא הצורה הפופולרית ביותר של גז הבישול שכן ניתן לנזל אותו בקלות (ולשמרו במיכל הגז במצב צבירה נוזלי). כאשר הוא דולק בנוכחות חמצן הוא נשרף ללא פיח ובכך יתרונו. המיכל המגיע בלחץ אספקה של 28 מיליברים. הוא זה המשמש בדרך כלל כגז בישול על ספינות. אולם באקלים קר יש לצפות לתקלות בשימוש בגז בוטאן.
פרופאן – מעט פחות פופולארי, והוא בעל תכונות דומות לבוטאן, אלא שתפוקת האנרגיה שלו גבוהה יותר. המיכל מגיע בלחץ אספקה של 37 מיליברים. באקלים קר הוא מתאים יותר מאשר בוטאן ולכן הוא מתאים לשימוש כגז בישול בכל ימות השנה גם למי שמפליג באזורים קרים.
בקרת תקינות המערכת
מכשירי גז הבישול ומערכות אספקה צריכים להיבדק באופן קבוע על ידי טכנאי גז מוסמך ומורשה. לא משנה כמה בטוח אתם עשויים להרגיש, לא צריך לנסות גישה של עשה זאת בעצמך בעת טיפול ובדיקה של מערכת ומכשירי הגז בספינה.
זכרו תמיד לבקש לראות (וגם לצלם) את תעודת הרישוי וההסמכה של הטכנאי הבודק. בתעודה יפורט אילו מערכות ומכשירי גז הוא מוסמך לבחון. לאחר הבדיקה קבלו מסמך אישור חתום.
הדרך להתגונן – גלאים וצופרים
גלאי גז בישול – חיוני להתקין גלאי דליפת גז. החיישן צריך להיות ממוקם במקום שבו יצטבר הגז אם יש דליפה. הגז צפוף יותר מהאוויר, כך שבמקרה של דליפה, הוא יעשה את דרכו לנקודה הנמוכה ביותר, כלומר, השיפוליים.
אם יש התראה על דליפת גז יש סיכון משמעותי שניסיון הבדיקה והאיתור יגרמו לפיצוץ. כל להבה (גפרור/נר) יגרמו לפיצוץ. ניצוץ חשמלי (למשל מהטלפון הסלולארי) יעשה את אותו הדבר, ולכן אין להפעיל אורות או ציוד חשמלי, כולל משאבת השיפוליים החשמלית.
אם יש חשד לדליפת גז, יש לכבות את כל אספקת החשמל, לאוורר את חלל הספינה ככל האפשר ולבקש סיוע מקצועי במידת הצורך.
גלאי עשן – חיוני להתקין אזעקת עשן שתתריע במהירות אם יש שריפה. "אין עשן בלי אש" – אם יש התראה על עשן יש סיכון משמעותי שאש בוערה היכן שהוא, גם היא עדיין לא נראית. מגע האש בחומר בערה נדיף יגרום לפיצוץ.
החיישן צריך להיות ממוקם במקום שבו יצטבר העשן אם יש דליפה. העשן חם יותר מהאוויר, כך שבמקרה של שריפה, הוא יעשה את דרכו לנקודה הגבוהה ביותר.
אם יש חשד לשריפה, יש לכבות את כל אספקת החשמל, הדלק והגז ולהרחיק מיכלים רזרביים ככל האפשר. יש לאתר את מקום האש לכבותה באמצעים העומדים לרשותכם ולבקש סיוע מקצועי במידת הצורך.
גלאי CO – פחמן חד-חמצני הוא תרכובת של פחמן וחמצן בטמפרטורת החדר. זהו גז קטלני חסר טעם, חסר ריח וחסר צבע והוא תוצר של שריפה בלתי מושלמת של חומר בעירה (מצב של חוסר חמצן-למשל בתא מנוע של ספינה). שאיפת CO לריאות מצמצמת עד חוסמת לגמרי את יכולת הריאות לקלוט חמצן מן האוויר וגורמת להרעלה ולחנק. המוסד לבטיחות ולגהות מגדיר את גז CO "הרוצח השקט".
בהפעלת מנוע או גנראטור בחלל לא מאוורר, כמו חלל הספינה, תמיד יש סכנה מהצטברות פחמן חד חמצני (CO).
יש להכיר את הסימפטומים של הרעלת CO. אלה כוללים כאבי ראש, בחילות, נשימה, סחרחורת, אובדן עירנות ויכולת ריכוז, אובדן יכולת פיזית למלא משימות יומיומיות, קריסה, אובדן הכרה, חנק ומוות.
בתא המנוע ניתן להתקין מאוורר המפנה החוצה את הגזים המצטברים בו. את חלל הספינה רצוי לאוורר כל אימת שהמנוע או הגנרטור פועלים. מעבר לכך, כיוון שאת גז CO לא ניתן לזהות בחושינו, חיוני להתקין גלאי הצטברות CO. את הגלאים יש להתקין בתאי השינה בספינה. עם קבלת התראת CO יש להוציא מתאי הספינה לאוויר הצח את כל המפליגים, לפתוח פתחי אוורור ולברר את מקור ההרעלה.
לסיכום
יש להתקין גלאי-גז משלושה סוגים (עשן, גז בישול, CO). על הגלאים להיות מותקנים במקום הנכון.
רוב הגלאים פועלים על סוללות. חובה לבדוק את צופרי הגלאים באופן שגרתי כדי להבטיח שהם תקינים ולהחליף אותם אם הם תקולים
בדיקה סדירה של הגלאים והצופרים ותפעול בטוח של הספינה, יפחיתו באופן משמעותי את הסיכונים הכרוכים בהצטברות גזים בספינה.
והכי חשוב – "לחשוב גז" ולהיזהר. כי בנפשנו הדבר.
קרדיט: RYA
לקריאה נוספת – לחצו כאן
פוסטים נוספים:
גישה והקשרות
גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.
איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה
אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.
מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים
היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו
חופשת שייט ביאכטה בחו"ל
כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.
סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?
בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.
מה מפה סינופטית יכולה לספר לנו על מזג האוויר?
שירותים מטאורולוגיים של כל מדינה יוצרים מפות סינופטיות כדי לתת בסיס לתחזית. גם אפליקציות לחיזוי מזג אוויר כוללות מפות סינופטיות. ניתן לתהות ולשאול, מדוע יש בכך צורך? הרי תחזית מזג האוויר הסופית ברורה ונגישה בקלות. בואו נבין איך מפה סינופטית יכולה לעזור לנו ככלי עזר לקבלת החלטות? זה כדאי!
טמפרטורת המים בים התיכון
בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.
מה מספר לנו שרוול הרוח ביציאה מהמרינה?
כולנו מכירים את שרוול הרוח המותקן מעל רציף תחנת הדלק במרינה הרצליה. כמה שייטים באמת עושים בו שימוש במכלול שיקולי ההפלגה? בואו נברר מה ניתן ללמוד משרוול הרוח. זה כדאי.
כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות
המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות. הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית המתקרבת עשויה להציל חיים. במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.
הפלגה בתנאי ערפל כבד
הפלגה בתנאי ערפל כבד מסוכנת ביותר. הן ביום והן בלילה. קבלו טיפים ודגשים חשובים להפלגה בתנאי ערפל.
החורף כבר פה: מה העננים מספרים לנו, ומתי להיזהר?
מאת: סקיפר יער ארז צורות הענן כה מגוונות עד שהן יכולות למלא אטלס שלם של תצלומים ותיאורים. עם זאת, יש רק עשר צורות ענן עיקריות
הלם מים קרים
הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.
צמצום מפרשים
מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.
הסחה של היאכטה
מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור