כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

מאת: סקיפר יער ארז

המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות.
הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית  המתקרבת עשויה להציל חיים.
במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.

מהי חזית מזג אויר (איור 1)

האטמוספרה של כדור הארץ מורכבת ממסות-אוויר – כלומר נפחי-אוויר השונים זה מזה בטמפרטורה ובלחות שלהם. נפחי-אוויר אלה "נלחמים" ללא הרף על טריטוריה. 

חזית מזג אוויר היא מקום ההתנגשות של מסות האוויר, זהו מעין קו גבול שנמצא בתנועה מתמדת. 

אם אוויר קר חודר לטריטוריה של אוויר חם, זו חזית קרה; אם אוויר חם חודר לטריטוריה של אוויר קר, זו חזית חמה.

במפות הסינופטיות מסומנות חזיתות חמות – בקווים אדומים (לעיתים עם קשתות), חזיתות קרות – בקווים כחולים (לעיתים עם משולשים), המציינים את כיוון וסוג החזית.

עם הזמן, החזית יכולה להאט ולדעוך כאשר התנועה ההדדית של מסות האוויר מאטה אותה, או כתוצאה מחיכוך בהרים או בים.

 
איור 1: התנהגות של אוויר קר וחם בחזיתות. למעלה תנועה של חזית קרה, למטה - של זו החמה.

 

כל חזית מביא שינוי במזג האויר (איור 2)

חזית קרה מיוצגת על ידי קו כחול  עם משולשים – מסוכנת יותר, מכיוון שהיא מביאה לרוב רוחות, סופות רעמים וגשמים. ככלל, מזג אוויר גרוע כזה בא בהפתעה, אך הוא לא נמשך זמן רב שכן חזית קרה נעה די מהר – עד 80 קמ"ש. חזית קרה גורמת תחילה מזג אוויר גרוע, אבל אחר כך – שמיים בהירים, ראות טובה ולחות נמוכה. 

בחצי הכדור הצפוני, החזיתות הקרות עוברות בדרך כלל מצפון-מערב לדרום-מזרח,  (בחצי הכדור הדרומי – מדרום-מערב לצפון-מזרח). 

תופעות מז"א במפגש עם חזית קרה:

 

לפני מפגש החזית

במגע עם החזית

לאחר מפגש החזית

טמפרטורה

חמה

מתקרר לפתע

קר וממשיך להתקרר

לחץ אטמוספרי

יורד ביציבות

משתווה ואז עולה

עולה ביציבות

רוחות

דרום עד דרום מערביות

משתנה

מערביות עד צפון מערביות

ממטרים

קלים

ממטרים כבדים, שלג וברד

ממטרים ומתבהר

עננות

ענני צירוסטרטוס

ענני קומולוס וקומולונימבוס

ענני קולומוס

 

חזית חמה מיוצגת במפה שלהלן על ידי קו אדום עם חצאי עיגול – יכולה גם היא לגרום  למזג אוויר גרוע, אך הגשמים יכולים להימשך משך זמן ארוך יותר, מכיוון שאזור המשקעים שלה הוא הרבה יותר רחב, והיא נעה לאט הרבה יותר מזו הקרה – 20-30 ק"מ לשעה או פחות. זאת מכיוון שקשה יותר לאוויר חם לדחוף אוויר קר הצפוף ממנו. עליית עצמת הרוח בחזית חמה אינה חזקה כמו בחזית קרה. 

חזיתות חמות מביאות לרוב שמים מכוסים עננים, לחות גבוהה, אובך וערפל, חום וגשם במשך ימים, 

בחצי הכדור הצפוני, החזיתות החמות עוברות בדרך כלל מדרום-מערב לצפון-מזרח, (בחצי הכדור הדרומי – מצפון-מערב לדרום-מזרח).

חזית נייחת היא חזית שהאטה עד שנעצרה תנועת האוויר בה כמעט לחלוטין. חזיתות נייחות הן הרגועות ביותר. לרוב ינשבו בהן רוחות חלשות. 

חזית סגורה חזיתות קרות נעות מהר יותר מחזיתות חמות ועם הזמן הן יכולות להדביק זו את זו וליצור חזית "סגורה", מיוצגת במפה שלהלן על ידי קו סגול הנושא עליו חצאי עיגולים ומשולשים לסירוגין. החזיתות המסוכנות ביותר הן הסגורות, שכן תהליכים דינמיים שונים בתוכן יכולים להוביל להיווצרות ציקלון.

אפיק מיוצג במפה שלהלן ע"י קו שחור שאין עליו עיגולים או משולשים. הוא מסמן אזורים בהם האוויר אינו יציב. האוויר הופך סוער במיוחד כאשר אוויר חם כלוא תחת אוויר קר (האוויר החם מבקש לעלות בעוד שהקר רוצה לרדת).

איור 2

 

מהן הסכנות ואיך תוכלו להגן על עצמכם?

חזית קרה, או ליתר דיוק פרצי הרוח וסופות הרעמים שלה, מסוכנים ביותר עבור הולכי רגל ברחוב ושייטים בספינות.

אבל אם ברחוב אפשר לקבל מחסה מפני גשמים עזים ורוחות חזקות במבנים מוצקים, בים חשוב לדעת מראש אם צפוייה התמודדות עם מזג אוויר גרוע, ועדיף להימנע מכך.

עוד לפני היציאה לים, חובה לבדוק את תחזית מזג האוויר הן במסלול השייט והן בסביבתו. אם יש גישה לאינטרנט, יש לעשות זאת פעמיים ביום.

ניתן גם לבדוק את מדד CAPE:
Convective Available Potential Energy
אם הוא מעל 500, יש להתכונן לאפשרות לתנאי מזג אוויר גרועים. (על מדד cape ראו מאמר מפורט שכתבתי עבורכם במדור "מושג של סקיפר" – כאן

איור 3

אם אין אינטרנט זמין, ניתן לראות חזית קרה שמגיעה מרחוק גם בעין – היא נראית לעתים קרובות כמו קיר כהה של מזג אוויר גרוע (איור 3). כמו כן כדאי שיהיה בספינה גם ברומטר: ירידת לחץ אוויר פתאומית יכולה לבשר על חזית קרה מתקרבת.

קרדיט: Windy.app ,weather2day

פוסטים נוספים:

משיכת חבל

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

קרא עוד »

איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה

אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.

קרא עוד »

מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים

היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו

קרא עוד »

חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.

קרא עוד »

סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »

מה מפה סינופטית יכולה לספר לנו על מזג האוויר?

שירותים מטאורולוגיים של כל מדינה יוצרים מפות סינופטיות כדי לתת בסיס לתחזית. גם אפליקציות לחיזוי מזג אוויר כוללות מפות סינופטיות. ניתן לתהות ולשאול, מדוע יש בכך צורך? הרי תחזית מזג האוויר הסופית ברורה ונגישה בקלות. בואו נבין איך מפה סינופטית יכולה לעזור לנו ככלי עזר לקבלת החלטות? זה כדאי!

קרא עוד »

טמפרטורת המים בים התיכון

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »
קטמרן בשקיעה

כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות. הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית המתקרבת עשויה להציל חיים. במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.

קרא עוד »

הלם מים קרים

הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.

קרא עוד »

צמצום מפרשים

מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.

קרא עוד »

הסחה של היאכטה

מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.