מאת: סקיפר רמי בדר
גישה והקשרות
גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.
הכלל הראשון והחשוב ביותר בגישה הוא לשמור על מהירות נוחה. הכוונה בנוחה היא כמה אתם מרגישים נוח עם המהירות בו אתם מתקרבים לרציף. המהירות הנכונה היא המהירות הנמוכה ביותר שעדיין מספקת היגוי לסירה. יש לזכור שכל עוד אתם מתקדמים בכח המנוע, יש נטיה לזלזל ברוח שאף היא תורמת למהירות הסירה (דוחפת, בולמת או מסיטה). בדקו את כיוון ועוצמת הרוח על פי סימנים בקרבת הרציף.
שימוש במנוע מרגע תחילת הגישה צריך להיות ב"מכות" קלות (טאץ'). יש לזכור ששימוש חסר בכח במנוע יפגום בתוצאה בדיוק כמו שימוש יתר.
בסירה עם מנוע אחד (יאכטות "רגילות"), תמיד סובבו את ההגה לפני שאתם מוסיפים סל"ד למנוע! כך תמנעו ממצב שהסירה תתפוס תאוצה לפני שהגעת לכיוון הרצוי.
בסירה עם שני מנועים (קטמרן לדוגמא), מפתה מאוד להשתמש בהגה כמו שמשתמשים בסירה רגילה. תתגברו על הפיתוי ושימו את ההגה באמצע והשתמשו במנועים בלבד. ההיגוי בעזרת המנועים מדוייק יותר. כשההגה בזווית, הזרם שנוצר מהמנועים עשוי לפגוע בדף ההגה ולגרום לסטייה מנתיב המתוכנן.
נראה מובן מאילו שהתהליך צריך להתבצע עם "חתימת רוח" קטנה ככל האפשר, שהרי לכן אנו מורידים מפרשים. אבל כדאי לזכור שברוח חזקה גם בימיני משוחרר, מפרשים עם "כיסים" שלא נאספו כראוי וכו' עשויים לתפוס רוח ולהפריע בגישה.
לעולם אל תכבו מנוע לפני שהסירה קשורה ומאובטחת! שייטים רבים עושים את הטעות ומכבים מנועים כשהסירה נמצאת במקום המיועד שלה והחבלים עדיין לא מאובטחים. אל תאבדו כוח מניע טרם הקשרות מלאה.
פנדרים – השימוש הנכון בפנדרים הוא הרבה יותר מלזרוק פנדרים בצידי הסירה. פנדרים צריכים להיקשר במקומות המדוייקים ולכן בידקו מה המקומות בסירה שעשויים "לנשק" את המזח ובגובה שלא יגרום לפנדר להיתקע מתחת למזחים.
והטיפ החשוב ביותר: לעולם לא להסס לוותר ולנסות מחדש. אין שום טעם "לאנוס" את הסירה להתיישר בעזרת הסירה שמשמאלכם או המזח שמימינכם. גם תחסכו נזקים ובעיקר תראו יותר טוב.
הפלגה נעימה!
פוסטים נוספים:
גישה והקשרות
גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.
איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה
אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.
מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים
היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו
חופשת שייט ביאכטה בחו"ל
כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.
סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?
בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.
מה מפה סינופטית יכולה לספר לנו על מזג האוויר?
שירותים מטאורולוגיים של כל מדינה יוצרים מפות סינופטיות כדי לתת בסיס לתחזית. גם אפליקציות לחיזוי מזג אוויר כוללות מפות סינופטיות. ניתן לתהות ולשאול, מדוע יש בכך צורך? הרי תחזית מזג האוויר הסופית ברורה ונגישה בקלות. בואו נבין איך מפה סינופטית יכולה לעזור לנו ככלי עזר לקבלת החלטות? זה כדאי!