הפלגה בתנאי ערפל כבד

הפלגה בתנאי ערפל כבד

מאת: סקיפר יער ארז

הפלגה בתנאי ערפל כבד מסוכנת ביותר. הן ביום והן בלילה. 
קבלו טיפים ודגשים חשובים להפלגה בתנאי ערפל.

ראשית מהו ערפל? מתי יש לצפות לו, והיכן?

כאשר שכבת אוויר לחה עם לחות היחסית גבוהה מ-75% מתקררת במהירות, נעשה האוויר סמיך בשל התעבות אדי המים שבו לטיפות מים זעירות. טיפות אלה שוברות את האור העובר דרכן ולכן מגבילות את הראייה. הראות לקויה עד אשר מתפזר הערפל כליל. ככל שאחוזי הלחות באוויר גבוהים יותר היכולת לראות נפגעת יותר. 

בדרך כלל הלחות בבוקר גבוהה יותר שכן האוויר עוד קר מהלילה ולכן הראות בבוקר פחות טובה. לקראת הצהריים הטמפרטורה עולה והראות משתפרת.

הערפל יכול להיחשב כסוג של ענן בגובה נמוך. הוא מושפע מאוד מגופי מים, טופוגרפיה, ומחוזק הרוח. 

ערפילי יבשה (ישפיעו על שייט באזורי חוף)

  • ערפל קרינתי –  נוצר על ידי התקררות האדמה לאחר שקיעת השמש  כאשר אין רוח והשמיים בהירים. האדמה הקרירה מקררת את האוויר שמעליה וגורמת ללחות שבו להתעבות. כאשר אין רוח כלל, שכבת הערפל תהיה עבה מעט פחות ממטר, אבל מערבולות יכולות לגרום לשכבה עבה יותר. ערפל קרינתי נפוץ בעיקר בסתיו ובאביב, ובדרך כלל מתאדה מעט לאחר זריחת השמש.
  • ערפל אדבקציה – מתרחש כאשר אוויר חמים ולח עובר מעל אדמה קרירה, מתקרר ומתעבה.
ערפילי ים  (ישפיעו גם על שייט בלב ים)
  • ערפל קיטור – נוצר כאשר אוויר קר עובר מעל מים חמים ממנו בהרבה. כתוצאה מהתאדות האוויר נעשה לח במהירות. הלחות שבאוויר מתעבה לערפל שנראה כמו קיטור.
  • ערפל משקעים – נוצר כאשר משקעים יורדים אל אוויר יבש יותר מתחת לענן, הטיפות הנוזליות מתאדות והופכות לאדי מים. אדי המים מקררים ומלחלחים את האוויר. כאשר האוויר מתחת לענן רווי נוצר ערפל.

הטיפ החשוב ביותר

אם אפשר – יש להימנע מהפלגה בערפל. רצוי לדחות יציאה ממעגנה במצב של ערפל עד התבהרות ושיפור הראות.

ואם אתם כבר בים?

לעיתים הערפל נוחת עלינו במפתיע  בעת הפלגה, ובעיקר בדגש על שלב ההתקרבות לחוף בסוף הפלגה ארוכה בין מדינות או בין יעדים שונים באותה מדינה. 

התרחקו מהחוף

שייט בערפל באזורי חוף ובעיקר בכניסה לנמלים ולמעגנות (מרינות) מסוכן ביותר. למרות אורות המגדלורים יש בעיה מוחשית בזיהוי כניסה למרינה.  

  1. צאו לעומק סביר ולהמתין עד שיפור הראות. 
  2. התרחקו מנתיבי שייט ידועים של אניות ומאזורי דייג ידועים.
  3. הפעילו מנוע, וככל האפשר, קפלו מפרשים.
  4. אין לעגון – יש להיות מוכנים לביצוע תרגילי התחמקות.
  5. הדליקו את כל האורות הזמינים ביאכטה
  6. תנו תשומת לב מירבית לכיוון רוח והגלים. הרוח מסיעה את הערפל.
עברו להפלגת מכשירים
  1. הפעילו תוכנת ניווט הן במערכת היאכטה (צ'ארט-פלוטר) והן בסמארטפון לגיבוי,
  2. וודאו פעילות מערכת  AIS- עם זיהוי כלי שייט מתקרב ניתן ליצור איתו קשר רדיו על פי אות הקריאה שלו ולוודא שהוא מזהה אתכם במסך שלו. 
  3. וודאו שמכשיר הקשר פועל כל הזמן על ערוץ 16 ולקיים לידו האזנה קבועה וערנית.
  4. וודאו כל העת את כיוון ההפלגה במצפן. אין להסתמך על אינטואיציה ואין להסתמך על כיוון אור השמש. בערפל כבד האור מתעתע. 
  5. שמרו כל העת על מדידת עומק.
רעש
יש ליצור צלילי אזהרה על היאכטה בפרקי זמן קבועים ע"י צופר (אם יש) או צופר אוויר ידני ו/או ווזובלה או משרוקיות ואפילו ע"י דפיקות על סירים וכו'.
בין פעימות הרעש היזום יש לשמור על היאכטה שקט מוחלט ולקיים האזנה 360 מעלות לזיהוי צליל מנוע או כל צליל אחר.
זיהתם כלי שייט – וודאו שגם הוא מזהה אתכם – ככל שהוא מתקרב יש לעבור לקשר  ע"י בצעקות עד חלוף הסכנה.
 
מצב כוננות לתאונה
לא כל תאונה מביאה לסכנת טביעה אולם יש סכנה מוחשית של נפילה לים ולכן, כל מי שלא נדרש בקוקפיט יורד לקבינה.
על כל הצוות להיות לבוש, עם נעליים, אפודי הצלה ורתמות הצלה.
ציוד נטישה מוכן. 
אסדת הצלה מוכנה.
 

סקיפר זכור,
קיום קפדני של כל כללי הבטיחות ישמור את חיי הצוות ושלמות כלי השייט.
זה באחריותך.

פוסטים נוספים:

משיכת חבל

גישה והקשרות

גישה והקשרות לרציף היא בדרך כלל הפעולה האחרונה שלנו בסיום שיט ומיועדת לסקיפרים ותיקים ומתחילים כאחד, היא חשובה לא רק מסיבות של בטיחותיות ונוחות אלא משום שזה הרושם האחרון שאנחנו נשאיר על האורחים שלקחנו איתנו לשיט.

קרא עוד »

איך לצייד, לארוז ולאחסן תיק נטישה

אף ימאי לא רוצה לחשוב על מצב בו יש להזדקק לתיק הנטישה, אך תכנון, ארגון ואחסון התיק כראוי יכול להבדיל בין חיים למוות.
תכננו מראש – כך תוכלו להפליג בביטחון, ובידיעה שאתה מוכנים לתרחישים הטובים ביותר – והגרועים ביותר.

קרא עוד »

מסלולי שייט בים התיכון לסקיפרים מתחילים

היכן כדאי לסקיפרים מתחילים להתנסות בחוויות השייט המלאות הראשונות שלהם? מה יש לקחת בחשבון בתכנון הפלגות אלה? מאמר זה עוסק במסלולים בים התיכון: טורקיה, מונטנגרו, קרואטיה, ספרד ויוון. וכמובן – אתם מוזמנים להתייעץ איתנו

קרא עוד »

חופשת שייט ביאכטה בחו"ל

כשמגבלת הנסיעות ברחבי העולם תגיע לסיום (כולנו מקווים), שייט של חברים ובני משפחה ביאכטה יהיה פתרון חופשה אידיאלית.
אז הנה כמה עצות זהב למתעתדים לצאת לחופשת שייט עצמאי בחו"ל, בעיקר למי שעושים זאת לראשונה.

קרא עוד »

סכנה להרעלת גז בספינה – אתם מודעים?

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »

מה מפה סינופטית יכולה לספר לנו על מזג האוויר?

שירותים מטאורולוגיים של כל מדינה יוצרים מפות סינופטיות כדי לתת בסיס לתחזית. גם אפליקציות לחיזוי מזג אוויר כוללות מפות סינופטיות. ניתן לתהות ולשאול, מדוע יש בכך צורך? הרי תחזית מזג האוויר הסופית ברורה ונגישה בקלות. בואו נבין איך מפה סינופטית יכולה לעזור לנו ככלי עזר לקבלת החלטות? זה כדאי!

קרא עוד »

טמפרטורת המים בים התיכון

בשיאן, טמפרטורות המים בים התיכון מגיעות ל-31 מעלות צלסיוס בקיץ ובמקומות מסויימים צונחות עד לכדי 5 מעלות בלבד בחודשי החורף.
ננסה להבין מה המקור להבדלים אלו, ומשפיע על הטמפרטורה של מי הים התיכון.

קרא עוד »
קטמרן בשקיעה

כללים לחיזוי מז"א באמצעות חזיתות

המפה הסינופטית היא הבסיס לחיזוי מזג אוויר. בתוכה הכלי החשוב ביותר הוא החזיתות. הכרת דפוס ההתנהגות צפוייה של החזית המתקרבת עשויה להציל חיים. במאמר זה נסביר מהם הכללים לחיזוי מז"א ע"י החזיתות השונות.

קרא עוד »

הלם מים קרים

הלם מים קרים (cold water shock) מהווה סכנת מוות ממשית בנפילה לים. הלם מים קרים הוא גורם מוות ששייטים רבים, בעיקר אנו, שייטי הים התיכון, לא מעריכים כראוי. מאמר זה בא כדי להסביר את המושג, להזהיר ולהגביר מודעות לסכנה מוחשית זו.

קרא עוד »

צמצום מפרשים

מאת: סקיפר יער ארז צמצום מפרשים מטרת הצמצום היא להקטין את הלחץ על מערך המפרשים והתורן, את הלחץ על הספינה, להקטין ההטיה,ולמנוע את קריעת המפרשים.

קרא עוד »

הסחה של היאכטה

מאת: סקיפר משה כהן הסחה של היאכטה לקראת הפלגות סוף השבוע הרבות הבאות עלינו לטובה, פינת "הטיפ שבועי" תיגע ב"הסחה" והשפעותיה על היאכטה, בדיוק עבור

קרא עוד »

אודות יער ארז

RYA Yacht Master, מדריך לכלל מקצועות השייט. מרכז קורס Yacht Master ב-Sea-Gal. בוגר תואר ראשון בגיאוגרפיה היסטורית ותואר שני במינהל עסקים. מוסמך בהדרכה ובהנחיית קבוצות.