מאת סקיפר יער ארז
רוחות סחר הן רוחות קבועות הנושבות כל השנה לאותו כיוון – מקווי הרוחב הטרופיים לקו המשווה. בגלל הקביעות והעוצמה שלהן רוחות הסחר הקלו מאוד על תנועת האוניות המגיעות מאירופה לעולם החדש בעידן המפרש.
גם כיום מסייעות רוחות הסחר ליאכטות מפרשיות בחציית האוקיאנוס.
מדוע רוחות הסחר שומרות על כיוונן לאורך כל השנה?
בואו ניזכר כיצד החום מופץ על פני כדור הארץ שלנו: כדור הארץ קולט חום מקרני השמש. ככל שזווית הפגיעה של קרני השמש קרובה יותר לזווית ישרה (90 מעלות), כך פני כדור הארץ מתחממים יותר.
קרניים פוגעות בכדור הארץ בזווית ישרה על קו המשווה, אך בקטבים הן משיקות לו. לכן במהלך השנה קו המשווה קולט יותר חום, ואזור קו המשווה הוא החם ביותר בכוכב הלכת שלנו.
פני השטח מחממים את האוויר שמעליהם. כשהאוויר מתחמם הוא מתרחב, הופך להיות פחות צפוף ולכן קל יותר, ועולה מעלה. תהליך זה נקרא הסעה.
כעת בואו ניזכר מהו לחץ אטמוספרי
לחץ אטמוספרי הוא הכוח בו לוחץ אוויר על נקודה או משטח. במילים אחרות, משקלה של 'העמודה האטמוספרית' הוא משקל האטמוספרה כולה, מהגבול העליון שלה אל פני השטח.
כך למשל, כשאנחנו מטפסים על הר, המספר הכולל של מולקולות האוויר שמעלינו פוחת (וכך מסת האוויר שמעלינו), ולכן לחץ האוויר בהרים הוא פחות מאשר למרגלות ההרים.
אך הלחץ מושפע גם מתנועות אוויר באטמוספרה. אם זרימת האוויר מכוונת מלמעלה למטה, היא לוחצת על פני השטח והלחץ גדל. אם האוויר עולה, לחץ האוויר על פני השטח יקטן.
עכשיו, בואו נחזור לאזור החם בקו המשווה
תנועת אוויר כלפי מעלה מעל קו המשווה (ה-הסעה) מביאה לירידה בלחץ האוויר. לכן נוצר אזור בלחץ נמוך בקו המשווה.
האוויר החם עולה לגובה של 10-15 ק"מ ומתפשט מקו המשווה צפונה ודרומה. תוך כדי תנועה האוויר מאבד את האנרגיה שלו ויורד באזורים הטרופיים בחוג הסרטן וחוג הגדי – באזור קווי רוחב 30 מעלות צפון ודרום. כאשר הוא יורד, האוויר מפעיל לחץ על פני השטח. כלומר עצם התנועה של האוויר כלפי מטה יוצרת אזור של לחץ גבוה באזורים הטרופיים.
רוח
הרוח, כידוע, נושבת תמיד מאזורים בלחץ גבוה לאזורים בלחץ נמוך. לכן במקרה זה המשמעות היא שהרוח נושבת מהאזורים הטרופיים לכיוון קו המשווה בכל ימות השנה.
על פני כדור הארץ כיוון הנשיבה של הרוחות מושפע מכוח קוריוליס הנובע מסיבוב כדור הארץ, ולכן כיוונן מתפתל מעט עם כיוון השעון בחצי הכדור הצפוני ונגד כיוון השעון בדרומי. (על כוח קוריוליס ראו מאמר נפרד במדור זה). אלה הן רוחות הסחר.
רוחות הסחר המגיעות מצפון ומדרום נפגשות סביב קו המשווה ומתנגשות שם ללא הרף. כאשר רוחות הסחר מתנגשות זו בזו נוצר מעין "עודף" של אוויר ש"נלחץ" כלפי מעלה, וכתוצאה מכך הלחץ בקו המשווה יורד עוד יותר (מעבר לירידת הלחץ עקב חימום פני השטח), וכך מתעצמת מהירות רוחות הסחר.
מה מקור השם
השם רוחות הסחר הוא תרגום לעברית מהשם האנגלי Trade שפירושו באנגלית עתיקה "מסלול" או "דרך". כלומר "רוחות הדרך". בשפות רבות (כמו גרמנית) הן קרויות רוחות פאסאט (Passat) .
הפורטוגזים הם שזיהו את חשיבותן של רוחות אלה לניווט באוקיינוס האטלנטי כבר במאה ה-15. הם למדו, שכדי להגיע לדרום אפריקה, הם צריכים להיכנס עמוק לתוך האוקיינוס לכיוון ברזיל, ובאזור קו הרוחב 30° דרום לפנות שוב מזרחה. לאחר מכן עשו בהן שימוש נרחב הספינות שהפליגו מאירופה אל העולם החדש.
במאה ה-18, חשיבותן של רוחות הסחר לצי הסוחר האנגלי לשם חציית האוקיינוס האטלנטי, הובילו את הציבור לזהות את המושג "רוחות הסחר" עם השימוש שעושים בו כיום ובא מלשון "מסחר".
קרדיט windy.app
פוסטים נוספים:
הוריקן ים תיכוני
ההוריקן הים תיכוני הינו תופעה דמוי סופה טרופית המתרחשת בים התיכון. (באנגלית Medicane שילוב של המילים Mediterranean (הים התיכון) ו-Hurricane (הוריקן).
למה השמיים כחולים
כל הילדים שואלים את השאלה הזו ואז הם הופכים למבוגרים ו … ממשיכים לשאול את אותה שאלה. האם השמיים באמת כחולים? ומה צבע השמש? ולמה השקיעה אדומה? היום נענה בצורה ברורה.
מסתורי "האש של סנט אלמו"
מהי "האש המשונה" שראה כריסטופר קולומבוס במסעו מאירופה לאמריקה? ננסה לברר.
רוחות הסחר
מהי "האש המשונה" שראה כריסטופר קולומבוס במסעו מאירופה לאמריקה? ננסה לברר.
זרמי הסילון
שאלתם פעם את עצמכם מדוע טיסה מישראל מערבה, אורכת יותר זמן מאשר טיסה מאותו יעד בחזרה לישראל? טיסה מישראל לארה"ב, למשל, לוקחת כשעה ואף יותר מאשר טיסה מארה"ב לישראל למרות שהמרחק כמובן זהה. הסיבה המשמעותית ביותר לתופעה היא סוג מיוחד של רוחות רום הנקראות – זרמי הסילון.
חיזוי לחץ ברומטרי לצורך חיזוי מז"א לשייטים
בימינו תחזית מזג האוויר כוללת מודלים מורכבים שלוקחים בחשבון פרמטרים רבים, החל מטמפרטורת האוויר וכלה באופי הגיאולוגי של פני הארץ.
אך כאשר אנשים התחילו לחזות את מזג האוויר לראשונה, הם הסתמכו על פרמטר אחד בלבד. הפרמטר הזה היה לחץ האוויר או הלחץ הברומטרי.
כדי להבין באמת את מזג האוויר, חשוב להבין גם את מושג לחץ האוויר. אז בלי לחץ – בואו נבין את זה.
עגינה ים תיכונית – גישת ירכתיים
ככלל, עגינה ים תיכונית היא בדרך כלל עם ירכתיים לרציף כדי להקל על הירידה לחוף. אבל כשאינכם בטוחים לגבי עומק המים בסמוך לרציף, כדאי לנקוט בגישת חרטום אשר תשאיר את ההגה והמדחף שלכם במים עמוקים ובטוחים יותר. גישת צד ניתן למצוא בדרך כלל רק בתחנת תדלוק או ברציף ההמתנה. אז בואו נדבר על גישת ירכתיים בעגינה ים-תיכונית.
מעמדם המשפטי של האזורים הימיים בישראל
כשייטים, אנחנו משתמשים לא אחת במושגים כגון: מימי חופין, מים טריטוריאליים וכדומה, ולא תמיד יודעים מה במדוייק מבטאים מושגים אלה.
ביקשנו מעו"ד ברק בנדיקט לעשות סדר ולהבהיר. זה חשוב וגם מעניין.
ענני סטרטוספירה קוטביים
PSC – Polar stratospheric clouds
זהו הציור הידוע "הצעקה" של האמן הנורווגי אדוארד מונץ'. יש מדענים הסבורים שהאמן יצר אותו מהתרשמות מענני סטרטוספירה קוטביים. אם זה נכון, הרי שהציור של מונק הוא אחד הייצוגים החזותיים המתועדים הראשונים של PSC.
השדה המגנטי של כדור הארץ
כשייטים אנחנו משתמשים במצפן מגנטי מעשה יום-יום. אנחנו סומכים על המצפן שיראה לנו באופן אמין את הצפון המגנטי של כדור הארץ. אבל איך זה בעצם קורה? בואו נלמד איך מגנטים עובדים. ולמה לחיות על מגנט בגודל של כוכב לכת זה דבר טוב. זה טיפה מורכב… מבטיח לפשט.
כוח קוריוליס
לכוח קוריוליס (Coriolis force) השפעה עצומה על מזג האוויר. זה הכוח שמסתובב ציקלונים ואנטיציקלונים, והוא זה שמשפיע על כיוון רוחות הסחר וזרמי הים.